Strojenie dolnych i górnych wtryskiwaczy w motocyklu
W naszym krótkim anonsie na ten temat chcielibyśmy zająć się kwestią dotyczącą używania typów modułów tuningowych, które są proponowane do współczesnych motocykli z wtryskiem. Często akcentuje się w przypadku tuningu motocykli z ośmioma wtryskiwaczami, że wystarczy kupić moduł, pod który bezpośrednio podpina się tylko dolne wtryski. O tym czy należy się przejmować w trakcie strojenia pracą wszystkich wtryskiwaczy możesz przekonać się sam oglądając poniższy film.
Gdyby ktoś jeszcze miał wątpliwości co do tej kwestii prezentujemy poniżej wykres procentowy udziału wtryskiwaczy górnych w Suzuki GSX-R 1000 z 2005 roku. Do 4500 rpm udział górnych wtryskiwaczy jest symboliczny (zerowy) ale powyżej rośnie bardzo gwałtownie aż do 80 %. W prezentowanym wyżej filmie udział wtryskiwaczy górnych sięga prawie 60 % przy 100 % otwarcia przepustnicy na 4 biegu.
Podobnie widać ogromne znaczenie udzału górnych wtryskiwaczy poniżej. Przykład dotyczy tego samego motocykla i można dokładnie zobaczyć jak bardzo trzeba uwzględnić w budowaniu map paliwowych obecność górnych wtryskiwaczy:
Zastanawiając się nad wyborem modułu tuningowego warto sprawdzić czy moduł oczywiście oferuje możliwość regulacji w standardzie osmiu wtryskiwaczy. Taką mozliwość oferują m.inn. Rapid Bike EVO.